• Bloscoaching

Werken met wakkertijden

Om voor een kindje goed in een slaapritme te komen, ben je op zoek naar de ideale slaapwindow. Als Droomritmecoach werk ik met de zogenoemde wakkertijden. Deze tijden staan voor de maximaal aantal minuten/uren dat je kindje wakker kan zijn tussen de slaapjes in. Hoe ouder je kindje wordt, hoe langer hij kan wakker blijven. Ze verschillen dus per leeftijd.


Met de wakkertijden pak je dus de juiste slaapwindows. Dat brengt goede slaap, voorkomt oververmoeid en stelt een goede slaapgewoonte in. Goede slaap staat voor: voldoende slaap + afgeronde slaapcycli. Want pas wanneer alle slaapfasen van cycli zijn doorlopen is er goed herstel.


Hoeveel slaap voldoende is, is persoonlijk maar er zijn wel gemiddelden die per leeftijd weer verschillen. Het is prima als de hoeveelheid slaap iets eronder of erboven ligt. Maar naast die hoeveelheid is het belangrijk om ook te kijken naar een afgeronde cyclus en slaapspreiding.


Deze ritmes zorgen ervoor dat je je kindje op het juiste moment naar bed kan brengen. En dat zijn precies de wakkertijden; slaapdrang is dan hoog en alertheid is laag. Timing is dus erg belangrijk! Ben je te vroeg, dan gaat (in)slapen moeizamer en is er meer hulp nodig. Ben je te laat, dan is het slaaphormoon weer onderdruk en krijg je te maken met ongeveer hetzelfde. Met als gevolg dat de slaapjes korter worden en ook minder kwalitatief.


Probeer je kindje uiterlijk op die tijd slaapklaar in bed te leggen. Of hij dan slaapt is aan hem, maar hij moet de kans hebben dit te doen.


Wanneer er een kort slaapje is gedaan, dan wil je de wakkertijd bij het eerst volgende slaapje iets gaan inkorten om oververmoeidheid te voorkomen. Let dus vooral ook op de slaapsignalen van je kindje in combinatie met die wakkertijden. Ga niet alleen maar werken met slaapsignalen, aangezien een oververmoeid kindje vaak niet goed laat zien wanneer hij moe is.


De eerste stap in mijn consulten is bijna altijd werken aan meer slaap, door de juiste ritmes/wakkertijden te volgen. Zorgen voor een goede slaapbasis is de basis! En dat kost tijd en is niet binnen één week te realiseren. Maar zodra de ritmes zijn gewend (na circa 2 à 3 weken), zul je zien dat het slapen bij kindje een stuk makkelijker zal gaan.


De wakkertijden vind je terug in mijn gratis e-book die je kunt aanvragen op mijn website. Zit je met je handen in het haar en weet even niet hoe nu verder. Plan gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek met me in. Ik help graag verder!


Liefs Jacqueline

info@bloscoaching.nl

06 48072878

77 keer bekeken
  • Instagram
  • Facebook

@ 2020 BLOS coaching | KVK 80023711

BLOS Coaching 

Huizen (Noord-Holland)

Mail: info@bloscoaching.nl

Tel. 06 48072878